Wandelen

Trainen voor de Vierdaagse: hoe gaat het tot nu toe?

Het is half februari, ik ben ongeveer een maand aan het trainen. Het trainingsschema volgend, ben ik de eerste weken begonnen met doordeweeks een uur en in het weekend 5 km, daarna 7,5 km.

Week 4 was de eerste week waarin ik doordeweeks twee keer een uur moest lopen, in het weekend stond niets gepland. Dat kwam eigenlijk wel heel goed uit, want die zondag was de startbijeenkomst van de Via Vierdaagse. Het was een interessant bijeenkomst, er werd heel veel verteld over de Vierdaagse zelf zodat je een beeld krijgt van wat je te wachten staat in die vier dagen. Natuurlijk heel veel gezellige en vermoeiende kilometers, maar ook waar de rustpost is van de KWBN, hoe de werkwijze is bij de controleposten (heel belangrijk want als je er eentje mist ben je meteen gediskwalificeerd!), feitjes over starten en starttijden, en ga zo maar door. Ook kregen we tips over kleding, schoenen, rugzak of heuptas en wat nou handig is om mee te nemen (en wat niet, zodat je niet onnodig teveel mee zeult). Tevens was er een praktijkgedeelte, in drie groepen kregen we uitleg en training in looptechnieken, het bepalen van je tempo en hoe je het beste de warming up en cooling down kunt uitvoeren. Na afloop kregen we allemaal een mooie rugzak mee en een petje (altijd handig in de zon).

Deze week bestond de training uit twee keer een uur lopen doordeweeks, en in het weekend 10 km. Oke, heel eerlijk: vanwege het verschrikkelijke winterweer (lees: herfstachtige dagen met heel veel wind en regen) heb ik maar één keer een uur gelopen. Maar, die 10 km zit in de pocket! Omdat het komend weekend weer zo’n prachtig (ahum) weer wordt, heb ik de 10 km vandaag al gelopen.

Op weg naar zijn werk heeft Daan mij vanochtend op 10 km van huis afgezet, vanaf daar ben ik in ongeveer twee uur naar huis gelopen. De foto’s in deze blogpost heb ik onderweg gemaakt, niet de meest bijzondere kiekjes, maar het uitzicht was toch wel mooi. De 10 km gingen best goed, na zo’n 6 km liep ik even wat minder prettig maar na een banaantje, wat water en even rustig aan te hebben gedaan liep ik de laatste kilometers weer met frisse moed naar huis.

De komende tijd heb ik nog genoeg kilometers voor de boeg om te trainen maar wat ben ik nu al trots op mezelf! Ik doe het toch maar, en ik geef niet zomaar op. Op naar volgende week!

2 Reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *